Welkom » Nieuws » Godsdienstige vorming (GVO) op de obs De Vlinder

Godsdienstige vorming (GVO) op de obs De Vlinder

Rina Oosting geeft godsdienstige vorming op basisschool De Vlinder. Hier doet ze verslag van de lessen die ze daar geeft.

Het schooljaar is al voor de helft voorbij, dus even een terug – en vooruitblik.

De eerste les was een verhaal over een rups die zich eenzaam voelde en dacht dat hij er niet bij hoorde en zelfs werd gepest. Of dit echt zo was is de vraag, het zat meer bij haarzelf dat zij zich anders of minder voelde. Toen ze veranderde in een cocon en zich daar ook niet goed bij voelde dacht ze: hier word ik ook niet gelukkig van! Uiteindelijk kwam ze eruit als een mooie vlinder en besloot om het anders te doen in haar leven. Ze groeide en straalde en merkte opeens dat ze het met iedereen goed kon vinden en dat ze er mocht zijn! ZELFVERTROUWEN, was hierbij het sleutelwoord.

Na deze les zijn we begonnen met het verhaal over Abraham, waarbij het thema  “VERTROUWEN” centraal stond. Van Abraham door de geschiedenis heen met de alom bekende andere bijbelverhalen t/m Mozes en de uittocht. Tussendoor hebben wij Advent en Kerst gevierd, met wekelijks het branden van de adventskaarsen en daarbij steeds een stukje van het kerstverhaal en ook vooral de bekende kerstliedjes gezongen. Nog een engeltje geknutseld om in de kerstboom te hangen en voor de vakantie de afsluiting met een kerstfilm. Zo vervolgen we nu alweer onze reis naar Pasen.

Voor de groepen 7 en 8 staan dit schooljaar de wereldgodsdiensten centraal. Fijn dat er internet is, zo kan ik altijd veel materiaal vinden. Dit keer mooie werkboekjes gevonden over de godsdiensten, hier en daar aangevuld met eigen materiaal. Naast tekst en opdrachten ook veel filmpjes bekeken, de keuze is groot. We beginnen altijd met een aflevering van “Heilige Huisjes” waarbij de godsdienst op een speelse manier wordt uitgelegd. We zijn begonnen met het Jodendom, daarna de Islam en nu het Hindoeïsme en als laatste het Boeddhisme. Wat kunnen we er van leren? Zitten er overeenkomsten in de verschillende geloven? Waarom zijn mensen met deze dingen bezig wat heb je aan een geloof? Allemaal vragen waarop we antwoorden proberen te vinden.

Zondag 14 januari ging ds. Ivo de Jong voor in de Kloosterkerk, een prachtige dienst waaruit ik veel inspiratie haalde. Het belangrijkste thema: “je mag er zijn” ook al……. en vul maar in. Naar de song van Alanis Morisette  – That I would be good. Samen met de kinderen zing ik al jaren het lied:  “Je mag er zijn, wie ik ..ja jij! van Herman Boon. Dan gaat het verder met teksten als: ook al heb je een dikke bril of kun je niks onthouden, je mag er zijn!  En zo worden er nog meer voorbeelden genoemd.

Dit lied heeft dus dezelfde betekenis als het lied van  Morisette….. en dat fascineerde mij. Daar heb ik dus gelijk de volgende dag een nieuwe les over gemaakt. Met als opdracht voor de kinderen om eens na te denken over waar zij zich misschien druk over maken, of waar zijn zich minder in voelen dan een ander of noem het maar!  Zo konden we daar samen over praten en elkaar vertellen dat het niet uitmaakt hoe je bent of hoe je er uit ziet of hoe goed/slecht je overal in bent, op school of in de sport of hoe knap, je kunt je druk maken over van alles en nog wat, maar je mag weten dat je er altijd bij hoort en er mag zijn zoals je bent!

Eigenlijk ook weer heel veel raakvlakken met de eerste les over de rups en vlinder. Toch blijkt het heel belangrijk te zijn om dit te benadrukken. Veel kinderen voelen zich vaak onzeker, vreemd of anders dan een ander. Dit komt misschien meer voor dan je zou denken. Gelukkig kunnen we tijdens deze lessen hierover praten. Dan bemerk je de opluchting bij de kinderen om te weten dat we allemaal wel wat hebben En dat we er mogen er zijn! Wij beredeneren dit vanuit ons geloof in de wetenschap dat we voor God allemaal waardevol zijn en er mogen zijn. Maar ook als dit geloof geen rol speelt in je leven mag je weten dat je er mag zijn en dat we allemaal waardevolle mensen zijn.

Ik eindig met een groet, voor degene die in bovengenoemde dienst aanwezig waren, weten waarom.

Naar aanleiding hiervan gevraagd aan de kinderen hoe belangrijk het is om elkaar te groeten! Conclusie: het is beleefd en vriendelijk maar door elkaar te groeten geef je ook aandacht aan de ander. De kinderen kennen de betekenis van onderstaande groet inmiddels en …….. “ we houden hem erin.”

“GOEDGOAN”

Rina Oosting – Enting